← Tilbake til bloggen
Behold den røde tråden – uansett størrelse
Av Hamza Benhlima · 20. november 2023
Rifugio Italia
Rifugio Italia er en italiensk kaffebar som tilbyr fire ulike størrelser kaffe, te osv. Når de har laget designet for de ulike størrelsene, har de valgt den «enkle» måten ved å ha samme design på alle størrelsene. Dette er også det flertallet av alle bedriftene vi hjelper med å lage pappkrus i ulike størrelser velger å gjøre, for da slipper man både å lage design som matcher hverandre på tvers av størrelsene og å differensiere designene. Selv om dette kanskje kan anses som den «enkle» måten å få konsistens på tvers av flere størrelser. Men uansett gjør det jobben, og det er ingen sjanse for at kundene dine vil forveksle merkevaren din med noen andre. 115 ml



Golden Soul
Golden Soul er en kles- og smykkebutikk i Østerrike som også tilbyr kundene sine å kjøpe en kopp kaffe ved besøk i butikken. De ønsket et enkelt og stilrent design på koppene sine, men har likevel valgt å bruke forskjellige fonter på de ulike størrelsene – slik at designene skiller seg fra hverandre. Konsistens er ikke alltid bare å ha samme design på alle plattformer, det kan også være å bruke samme hovedfarge som bakgrunn, og det er det Golden Soul bruker som sin viktigste måte å skape konsistens på. Det er selvfølgelig ikke den eneste delen som er konsekvent i begge designene, de har også logoen «GOLDEN SOUL» på begge sider av koppene i toppen. Men når vi snakker om konsistens, fokuserer vi faktisk på de delene som får folk som ser designene til å koble koppene sammen, slik at de tror at koppene kommer fra samme butikk – og i dette tilfellet er det den grå bakgrunnsfargen. Ta en titt på papirkoppene i Golden Soul 2 størrelser. 240 ml


Koek&Co
Koek&Co er et bakeri i Nederland som lager forskjellige typer brød og kaker. De er veldig flinke til å ta bilder med produktene sine på, og de ønsket å vise frem produktene sine på koppene. Det resulterte i to forskjellige design på de tre størrelsene av kopper. I de to designene har de brukt forskjellige bilder med to forskjellige bakgrunner. De har vært konsekvente med å ha logoen midt på koppen, og siden du også kan se brød i begge designene, virker ikke designet så forskjellig. De følgende eksemplene viser på en god måte hvordan man kan ha ulike bakgrunner og elementer, men likevel ha et design der kunden tydelig kan se at koppene kommer fra samme selskap. 240 ml


Elstermühle
Elstermühle er et tysk kaffebrenneri som trengte kopper til kaffen sin og messene de deltar på over hele Tyskland. De har fått to størrelser kopper, slik at de har en kopp til en vanlig kopp svart kaffe og en kopp til cappuccino og latte. I sitt vanlige varemerke er de veldig flinke til å differensiere de ulike designene på kaffeposene og andre trykksaker de har laget. Det var derfor ingen overraskelse at de ønsket å videreføre denne tilnærmingen på pappkrusene sine. I designet har de valgt å gjøre fuglen i logoen til det viktigste som forbinder de to designene med hverandre. Bakgrunnen er selvfølgelig hvit – men siden det er så mange elementer i designene, «skjuler» de på en måte den hvite bakgrunnen. Jeg synes Elster Mühles måte å designe papirkoppene sine på er en god måte å vise hvordan man kan skape en rød tråd i designet ved å bruke svært få av de samme elementene – men bare holde fargene rene og få ett enkelt element til å skille seg ut på begge koppene. 240 ml
