← Tilbake til bloggen
Bilder i design: mulighetene med CMYK-utskrift
Av Hamza Benhlima · 20. november 2023
Bruk av bilder som hovedmål
Hvis du vurderer å bruke et bilde som hovedmål i designet, bør du bare gjøre det hvis du selger et fysisk produkt. Men hvis du har et fysisk produkt og det samtidig er en fin måte å vise hvordan produktet ser ut og hvilken funksjonalitet det har, er det bare vinn-vinn. Når du lager et design der hovedformålet er bildet, betyr ikke det at du kan legge til noe annet. Du kan for eksempel legge til litt tekst som beskriver produktet eller noen av slagordene du ønsker å markedsføre sammen med produktet. Som du kan se i det andre eksemplet fra Jameson Whiskey, har de også en annen bakgrunn for koppen enn bildet. De har bare sørget for å bruke kontrastfarger, slik at det er lett å se at det er whiskyflasken de vil at du skal se på. Banque Populaire

Bruk bilder som bakgrunn
Hvis du ønsker å bruke bilder i designene dine, kan det være en god idé å bruke dem som bakgrunn hvis du ønsker å sette fokus på noe annet i designet. Et bilde i bakgrunnen kan være en fin måte å vise hva du tilbyr og skape en relevant bakgrunn. Designeksemplene vi viser nedenfor, bruker bilder som bakgrunn fordi de fortsatt ønsket at logoen skulle være det viktigste kundene skulle legge merke til. Men jeg mener at bakgrunnen bare bidrar til å fremheve logoen, og det gjør det enda enklere for kunden å få øye på logoen – akkurat slik de ønsker det. EDS hair

Bruk bilder som elementer i designet
Det kan være en veldig god idé å bruke elementer i designet for å forsterke budskapet ditt, og hvis du har bilder som er relevante for dette, er det bare en bonus for deg. Når du legger til bildene som elementer, er de fortsatt først og fremst en del av bakgrunnen – men de vil gi designet ditt en fordel siden det ikke er så mange andre som gjør dette. I eksemplene nedenfor har vi faktisk to ulike tilnærminger til å bruke bilder som elementer. Den første tilnærmingen fokuserer på å vise så mange av produktene som mulig, slik at du får vite hva de kan gjøre og hva de kan tilby. Den andre tilnærmingen er en kafé som ønsker å gi kundene den samme følelsen som når de kommer inn i butikken. Det har de gjort ved å legge til bilder av blomster i bakgrunnen, men likevel holde bakgrunnen i mørke farger – og så har de logoen i en lysere farge, slik at den er lett å få øye på. La oss ta en titt på de to eksemplene: Ecole de design
