Stadig flere av kundene våre ønsker å bruke QR-koder i utformingen av emballasjen sin. Vi opplever at de fleste av disse kundene våre er usikre på hvordan de skal gå frem for å sikre at kundene deres er i stand til å skanne QR-koden, og det største problemet er selvsagt hvordan man i det hele tatt får kunden til å skanne koden. I det følgende vil vi gå gjennom våre beste tips ved bruk av QR-koder på emballasje.
Når bør du bruke QR-koder?
QR-koder er en måte for kundene dine å enkelt få tilgang til et nettsted som du ønsker at de skal besøke, som eksempelvis hjemmesiden din. Det betyr at når du velger om du vil bruke en QR-kode eller vise nettadressen i designet, bør du vurdere hvilket av disse to alternativene som mest sannsynlig vil få kunden til å utføre den tiltenkte handlingen.
Vår tommelfingerregel er at hvis du bare vil at de skal gå til www.companyname.com – da bør du bare vise URL-en, da det er enklere.
Men hvis du vil at de skal gå til et bestemt nettsted, for eksempel www.companyname.com/order-takeaway-now – da er nettadressen veldig lang, og det er enklere for kunden å gå inn via en QR-kode.
Hvordan lager du QR-koden?
Det fine med QR-koder er at du enkelt kan skjule UTM-tagger i nettadressen, siden nettadressen ikke vises. Hva er UTM-koder, tenker du kanskje? Kort sagt er det bare en enkel måte for deg å spore hvilke kampanjer og trafikkilder de besøkende på nettstedet ditt kommer fra.
Det første vi gjør, er å finne URL-adressen du vil at kunden skal besøke, og deretter gå til https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/ og lage UTM-taggen for URL-adressen din.
Etter dette kan du gå til dette nettstedet: https://www.qrcode-monkey.com/ og angi URL-adressen, og den vil generere en QR-kode for deg. Deretter bør du laste den ned som en .SVG- eller .EPS-fil hvis den skal brukes til utskrift.
Hvordan skal den se ut i designet?
Generelt kan du bruke QR-koder på all emballasje. Vi vil likevel ikke anbefale å gjøre det på plastkopper, fordi trykket på plastkopper blir litt gjennomsiktig og det derfor kan være vanskelig å skanne QR-koden.
Hvis du ønsker å bruke QR-koden på bøyde emballasjer som papirbeger eller iskrembeger, bør du være oppmerksom på at den bare bør dekke maksimalt en tredjedel av begeret, ellers vil det bøye seg for mye og kundene dine vil ikke kunne skanne QR-koden. Vi anbefaler at den er minst 15×15 mm, slik at folk enkelt kan skanne den.
Hvordan får du folk til å skanne den?
Teknologien for å skanne QR-koder er sjelden et problem – hvis det er en iPhone-bruker, kan det gjøres via kameraet, men hvis det er en Android-bruker, bør det gjøres i Snapchat eller en annen app.
Hvordan får du kundene dine til å skanne den? En liten call to action kan gjøre underverker for konverteringsraten din og få dem til å gå til nettsiden din. Jeg vil anbefale en CTA som «Skann med Snapchat og få rabatt» eller «Skann den nå».
Konklusjon
QR-koder er et enkelt verktøy som hjelper deg med å få kundene dine til å besøke et bestemt nettsted, men de er ikke alltid det beste å bruke. QR-koder kan brukes på bøyd emballasje, men vær forsiktig med størrelsen og ikke bruk dem på plastkopper.
Husk å motivere kundene til å skanne QR-koden med en fengende setning, og husk også å bruke konverteringen til noe ekstra, for eksempel å melde seg på nyhetsbrevet ditt.