De 7 beste tipsene til designing av emballasje
Av Steffen Andersen · 15. februar 2020
Når noen av de store merkene som Apple, Mercedes-Benz, Coca Cola og Prada lanserer et nytt produkt, forhåndsbestiller mange av kundene produktene deres, uten å engang vite hvordan det ser ut. Hvordan er dette mulig? Det er på grunn av lojaliteten til merkevaren, og at fansen av merkevaren forventer seg produkter av like høy kvalitet som tidligere. Kanskje kan du til og med kjenne deg igjen i dette, med et merke du er glad i?
Disse selskapene har ikke bare bygd et sterkt merke, men de er også klar over at hver interaksjon kundene dere har med både dem og produktene påvirker hvordan varene deres oppleves. De er derfor også veldig klar over hvordan emballasjen til produktene deres kan skape en unik opplevelse for kundene deres og at konsekvent emballasje hjelper å skape et image og gjør det enkelt for kunder å legge merke til dem.
Det er mye å lære fra disse selskapene, spesielt om hvordan de bruker spesiallaget emballasje for å forbedre merkevaren og øke anerkjennelsen deres. Vi har samlet våre 7 beste tips til når du lager din egen, skreddersydde, emballasje, og de tingene du må ta hensyn til når du designer den.
1. Nøkkelen er å være konsekvent
Når du begynner å designe din to-go emballasje er det viktig å ta i betraktning den andre emballasjen din, flygebladene og resten av konseptet ditt. Du ønsker jo at kunden skal kunne gjenkjenne akkurat deg og ditt produkt, uansett om de ser en papirkopp med trykk eller går inn i kafeen din.
Å være konsekvent høres lettere ut enn det er – når du har mange produkter og produkter i forskjellige størrelser kan det virke fornuftig å ha forskjellig emballasjedesign for hver av dem. Men du kan fortsatt sikre at innpakningene ser like ut, og gi kunden din en helhetlig opplevelse, uansett hva det er de bestiller. Her er et strålende eksempel fra Ben&Jerry’s, som viser hvordan de har et konsekvent og tematisk utseende på alle produktene sine, selv når det er forskjellige typer emballasjen.
2. Bruk sosiale medier til din fordel
Når du designer den nye emballasjen din er det viktig at du tar i betraktning sosiale medier og hvor mange mennesker som er aktive der, både vanlige mennesker og «influensere». 40% av folk som bruker sosiale medier sier at de hadde delt bilder av emballasje på sosiale medier, hvis de fant det appellerende. Muligheten for å bli delt på sosiale medier av mennesker som anbefaler deg er et enormt potensial, som du må dra nytte av.
Du kan utnytte dette ved å inkludere sosiale medier kontoinformasjonen din i designet, så er det større sjanse for at de tagger profilen din i innlegget sitt. Den andre tingen du må huske er å gjøre logoen/navnet ditt til midtpunktet i designet.
3. «Keep It Simple, Stupid»
Det såkalte «KISS»-prinsippet sier at designenkelhet bør være et sentralt mål og at man burde unngå unødvendig kompleksitet. Det er viktig å huske at det at designet er enkelt betyr ikke at det er kjedelig, faktisk tvert imot. Designenkelhet handler mer om å unngå et rotete design med for mange farger og illustrasjoner, som ikke legger noe til designet ditt.
Så ikke bli revet med, og pass på at du holder deg innenfor rammeverket til det helhetlige temaet ditt. Et av tiårets mest kjente produktdesign og emballasjedesign er designene til Apple’s iPhone. Når man tenker på dette produktet kan man med en gang se for seg den hvite boksen med den lille Apple-logoen på. Det er ikke et veldig avansert design, tvert imot, men det er fortsatt eksklusivt, og som kunde husker man det.
4. Kontrast og komplementære farger
Når du designer din unike emballasje, er noe av det viktigste du må ta i betraktning valg av farger, og hvordan de forskjellige fargene ser ut sammen. Kontrastfarger kan utgjøre en enorm forskjell i hvor gjenkjennelig designet ditt er, og spesielt når det kommer til bakgrunnsfargen.
Vi har lagd noen pappkrus for Brasil Barista i Mo i Rana, som er et godt eksempel på hvordan man kan bruke kontrastfarger i designet sitt. Det hvite lokket og den hvite logoen står utrolig synlig frem på den mørkegrønne koppen.
5. Bruk designet til å fortelle en historie
Historiefortelling er en aktivt brukt merkevarebygging- og salgsteknikk. Teknikken er spesielt viktig i de tilfellene hvor produktet ikke konkurrerer på pris, men heller på kvalitet, miljøvennlighet eller noe annet. I disse tilfellene er historiefortelling et unikt salgspunkt og den enkleste måten å skille seg fra konkurrentene sine.
Ett av våre beste eksempler på et firma som bruker emballasjen sin til historiefortelling er kaffeselskapet Ønsk Kaffe, fra København. De importerer kaffe direkte fra bønder i Nicaragua og har et stort fokus på å levere bæredyktige kvalitetsprodukter. Dette bruker de designet sitt til å formidle, på kaffeposene, pappkrusene og eskene sine. Du kan se mer om designet deres nedenfor.
6. Miks det opp
Til nå har vi lagt mye vekt på at du skal holde designet ditt enkelt og ikke gjøre noe gærent. Men dette er ikke nødvendigvis det beste rådet for alle, og spesielt ikke for alle kundesegmenter. Av og til kan det være utrolig effektivt å mikse det opp litt og skille seg ut fra resten av mengden. Når det er sagt, burde man fortsatt passe på at designet ikke er altfor annerledes enn resten av utseende på bedriften din/annen markedsføring.
Et godt eksempel på dette er Feed., som vi har hjulpet med å lage pappkrus til. De har laget et ganske enkelt design til et fargerikt ett, hvor de har vært konsekvente ved både bruken av logoen sin i sentrum og ved å bruke tre farger som komplementerer hverandre.
7. Vær oppmerksom på skjærelinjer og utfallende trykk (bleed)
Det siste tipset er ganske enkelt, men det er viktig å være klar over skjærelinker og utfallende trykk (bleed) i malen du lager designet i. Dette betyr at du må ha viktige illustrasjoner og logoen innenfor disse linkene, slik at de blir med i designet. Du må også huske å la bakgrunnen gå ut til «bleed» linjen, fordi de fleste printere kan ha små utskriftsfeil til en av sidene.
Hos Limepack liker vi alltid å tilby mer enn vi lover, så vi har også et tips nummer 8 til deg;-)
8. Vis at du bryr deg om miljøet
Når du kjøper «ta med» emballasje, har du muligheten til å kjøpe miljøvennlige alternativer, noe som er veldig positivt for miljøet. Når du for eksempel kjøper FSC® sertifisert pappkrus har du også muligheten til å få FSC® merket trykket på koppen din. Dette gjelder også for de fleste andre tilfellene hvor du har valg det miljøvennlige alternativet.
Konklusjon
De viktigste takeawayene fra dette innlegget er at det å være konsekvent er utrolig viktig, og at det er slik selskapet ditt engasjerer seg med kundene deres. Enkelt er ofte det beste, og dette gjelder også for designet ditt og dets samhørighet med resten av imaget ditt. Prøv å sikre at kundene dine husker deg, og av og til gjøres dette best ved å mikse ting opp litt! Lykke til!