Hvorfor burde du få design på din to-go emballasje?
Av Steffen Andersen · 16. september 2020
Hvorfor være en av en million når du kan være unik og skille deg ut fra mengden og vise ditt sanne jeg? Logotrykk på emballasje er en enkel måte for virksomheten din å få mer oppmerksomhet fra potensielle kunder uten å bruke mye mer penger på markedsføring.
Enten du har en burgerbar eller en café, bruker du allerede poser til når kundene dine bestiller take-away eller pappkrus hvis de tar med seg kaffen mens de er på farten. Så du bruker med andre ord allerede penger på emballasje, og ved å bruke 30-50% mer på emballasjen din, kan du få akkurat det designet du vil ha på emballasjen.
Ved å bruke litt ekstra penger på to-go emballasje, får du tre store fordeler for virksomheten din. 1. Kundene dine får en bedre kundeopplevelse når de kjøper fra deg. 2. Du kan nå nye potensielle kunder uten å løfte en finger. 3. Konsekvent merkevarebygging og anerkjennelse. Jeg vil gjennomgå punktene i dybden nedenfor.
Bedre kundeopplevelse
Sansene våre forsterker hverandre, noe som også er grunnen til at utseendet på maten vi spiser og drikker har stor innflytelse på smaken og den generelle opplevelsen. Dette betyr at vi også er villige til å betale mer for kaffe og mat som ser bra ut og holder seg innenfor våre referanserammer sammenlignet med noe som smaker godt. Ganske enkelt, er presentasjonen av mat eller drikke en enkel måte å påvirke kundens opplevelse og gi dem en enda bedre kundeopplevelse.
Nå nye potensielle kunder
Emballasje med logotrykk og spesielt to-go-emballasje har et stort potensial for å eksponere selskapet ditt og merkevaren din til nye kunder. Hvis du for eksempel tenker på et pappkrus med trykk, tar det i snitt 34 minutter å drikke en mellomstor kopp kaffe, noe som betyr at du får 34 minutter gratis markedsføring hver eneste gang kundene tar med seg kaffen sin.
Konsekvent branding
Det er en grunn til at alle de store merkene som Joe & Juice, Starbucks, osv. har logoen og designet sitt på all sin emballasje. Den korte forklaringen er at når folk ser trykket/designet, blir de påminnet om selskapet, og tenker på den siste opplevelsen de hadde med det. Hvis du er flink til å påminne kundene dine om deg, og gjør det enkelt for dem å gjenkjenne deg, tenker kundene oftere på deg og f.eks. ikke på en av dine konkurrenter. Dette er den samme grunnen til at Kaffebrenneriet og Espresso House er assosiert med to-go kaffe i Norge, men du har muligheten til å endre dette i ditt lokale område.
Ting du bør vurdere når du kjøper logo to-go emballasje
Her er noen tips om hva du bør vurdere når du kjøper to-go emballasje. Det første du bør sjekke er om produktet du kjøper er trykt med CMYK-farger eller Pantone-farger. Med CMYK-farger kan du bruke så mange farger i designet som du vil uten å måtte betale en krone ekstra, mens du med Pantone-farger må betale pr. farge du vil ha i designet. Pantone farger er det fargesystemet som kan vise flest farger, og hvor du kan være veldig presis i fargevalget. Det er det mest brukte fargesystemet i emballasjebransjen.
Det er også verdt å finne ut om produktet kan trykkes på hele overflaten, eller om bare deler av overflaten kan trykkes på. Dette er for eksempel ofte tilfelle med brødposer, og hvis du skal kjøpe plastkopper, kan du ofte bare trykke på 40-50% av overflaten.
Sist men ikke minst, bør du vurdere trykkmetoden som brukes av produsenten. De mest brukte trykkmetodene er offsettrykk og tampongtrykk – Tampongtrykk er en stempelutskriftmetode der trykket dermed presses på toppen av overflaten, noe som gjør det veldig bra for konvekse overflater. Offsettrykk er en rulletrykkmetode hvor utskriften blir rullet på overflaten, og dette gjør at man ofte kan skrive ut på større flater, metoden er mye brukt når ved trykk på papir.